ناقش قسم علوم الحياة في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) اطروحة الدكتوراه الموسومة “تصميم تعليمي وفقاً للخرائط الذهنية الالكترونية التفاعلية واثره في تحصيل طالبات الصف الخامس العلمي في مادة الاحياء وتفكيرهن التوليدي” للطالبة “لميس محسن جاعد ” التي انجزتها باشراف التدريسي في القسم ” أ.م. د. سالم عبد الله سلمان الموسوي ” ونوقشت من قبل اعضاء لجنة المناقشة المدرج اسمائهم في ما يأتي :

1- أ.د. احمد عبيد حسن – رئيسا

2- أ.د. نادية حسين يونس – عضوا

3- أ.د. ماجد عبد الستار عبد الكريم – عضوا

4- أ.د. بتول محمد جاسم – عضوا

5- أ.د. الاء عبد الحميد عبد اللطيف – عضوا

6- أ.م.د. سالم عبد الله سلمان – عضوا ومشرفا

يهدف البحث إلى تحقيق الآتي:

معرفة فاعلية التصميم التعليمي على وفق الخرائط الذهنية الالكترونية التفاعلية في: –

أ. تحصيل طالبات الصف الخامس العلمي الاحيائي في مادة علم الاحياء.

ب. مهارات التفكير التوليدي لطالبات الصف الخامس العلمي الاحيائي.

ولتحقيق هدف البحث تم صياغة الفرضيتين الصفريتين الآتيتين:

  1. الفرضية الصفرية الأولى: لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن على وفق التصميم التعليمي للخرائط الذهنية الإلكترونية التفاعلية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة اللاتي درسن على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار التحصيل.

  2. الفرضية الصفرية الثانية: لا يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طالبات المجموعة التجريبية اللاتي درسن على وفق التصميم التعليمي للخرائط الذهنية الإلكترونية التفاعلية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة اللاتي درسن على وفق الطريقة الاعتيادية في اختبار التفكير التوليدي.

ولأجل التحقق من صحة هاتين الفرضيتين اعتمدت الباحثة التصميم التجريبي ذا الضبط الجزئي للمجموعتين التجريبية والضابطة، ذوات الاختبار البعدي للتحصيل والتفكير التوليدي، إذ درست المجموعة التجريبية على وفق التصميم التعليمي  المعد على وفق برنامج الخرائط الذهنية الإلكترونية ( I Mind Map10)، في حين درست المجموعة الضابطة على وفق الطريقة الاعتيادية، تمثل مجتمع البحث بطالبات الصف الخامس العلمي الاحيائي جميعهن المسجلات في ثانوية الاعتدال للبنات أحدى المدارس الحكومية النهارية التابعة إلى المديرية العامة لتربية الرصافة الأولى، للعام الدراسي (2021- 2022) م التي تم اختيارها قصدياً، أما عينة البحث فقد تكونت من شعبتي (أ، ب) لتمثلا المجموعتين التجريبية والضابطة على التوالي بواقع (31) طالبة للمجموعة التجريبية و (32) طالبة للمجموعة الضابطة ، وقد كافئت الباحثة المجموعتين بعدد من المتغيرات وهي (العمر الزمني، والذكاء، والمعلومات السابقة، واختبار التفكير التوليدي)، وتم بناء التصميم التعليمي على وفق اربع مراحل هي (التحليل، والتصميم، والتنفيذ ، والتقويم)، وأعدت الباحثة أداتي بحثها المتمثلتين باختبار تحصيلي ،واختبار التفكير التوليدي، تألف الاختبار التحصيلي في مادة علم الأحياء بصيغته النهائية من (40) فقرة ، بواقع (29) فقرة موضوعية من نوع ( الاختيار من متعدد )، و(11) فقرة مقالية، وتم حساب صدقه الظاهري، وصدق المحتوى، ومعامل الصعوبة ،ومعامل التمييز، وفعالية البدائل لهذا الاختبار، أما ثباته فقد استخرج باستخدام معادلة ألفا كرونباخ إذ بلغ (0,90)، تمثلت الأداة الثانية باختبار التفكير التوليدي تكون بصيغته النهائية من (18) فقرة تقيس ستاَ من مهارات التفكير التوليدي هي (الطلاقة ، والمرونة ، وفرض الفرضيات ، والتنبؤ ، والكشف عن الأخطاء والمغالطات ، والتمثيل)، وقد تم حساب الصدق الظاهري ، ومعامل الصعوبة، والقوة التمييزية وفعالية البدائل لهذا الاختبار وصدق البناء لفقرات الاختبار ، أما ثبات الاختبار فقد تم حسابه باستعمال معادلة ألفا كرونباخ إذ بلغ (0,87)، استغرقت تطبيق التجربة فصلا دراسياً واحداً ( 2021 – 2022) للفترة من7/11/2021 ولغاية 20/1/2022، وقامت الباحثة بتدريس مجموعتي البحث بنفسها ، وعند نهاية التجربة حللت النتائج إحصائياً بالاستعانة بالحقيبة الإحصائية (23- SPSS) وبرنامج (Microsoft Excel)، والاختبار التائي (t-test)، وقد أظهرت النتائج تفوق طالبات المجموعة التجريبية على طالبات المجموعة الضابطة في كل من الاختبار التحصيلي واختبار التفكير التوليدي، وبذلك تم رفض الفرضيتين الصفريتين، ومن هذه النتائج استنتجت الباحثة أن للتصميم التعليمي المبني على وفق للخرائط الذهنية الإلكترونية التفاعلية أثراً ايجابياً في تحصيل طالبات الصف الخامس العلمي (الاحيائي) في مادة علم الأحياء ، وفي تحسين مستوى التفكير التوليدي لديهن، وفي ضوء ذلك توصلت الباحثة الى عدد من الاستنتاجات منها:

  • فاعلية التصميم التعليمي في رفع تحصيل طالبات الصف الخامس العلمي الاحيائي.

  • إمكانية اعتماد برنامج الخرائط الذهنية الالكترونية التفاعلية من قبل مدرسي علم الأحياء.

وكذلك توصلت الباحثة إلى عدد من التوصيات والمقترحات المتعلقة بنتائج البحث:

  • حث المدرسات والمدرسين على تضمين الاختبارات بأسئلة ذات أنشطة متنوعة تشمل صور ذهنية ترفع من مستوى تفكير الطلبة.

  • إشراك المدرسين والمدرسات في دروات تدريبية تخص التعليم الالكتروني وتصميم خرائط ذهنية الكترونية تفاعلية.

  • إجراء دراسات مماثلة للبحث الحالي في تخصصات أخرى كالكيمياء والفيزياء.

وخلصت الطالبة في ختام اطروحتها الى التوصيات الاتية :

  1. حث المدرسات والمدرسين على اعتماد على الخرائط الذهنية الإلكترونية التفاعلية (I Mind Map10) في تدريس مادة علم الاحياء.

  2. حث المدرسات والمدرسين على تضمين الاختبارات بأسئلة ذات أنشطة متنوعة تشمل صور ذهنية ترفع من مستوى تفكير الطلبة.

  3. إشراك المدرسين والمدرسات في دروات تدريبية تخص التعليم الالكتروني وتصميم خرائط ذهنية الكترونية تفاعلية.

  4. ضرورة تنمية مهارات التفكير التوليدي لدى الطلبة في مادة علم الأحياء وللمراحل المختلفة.

  5. تزويد واضعي المناهج بمعلومات كافية وواضحة عن اهمية برنامج الخرائط الذهنية الإلكترونية التفاعلية لمراعاة ذلك في تصميم وتخطيط المناهج الدراسية.

  6. إعداد دليل لمدرسات ومدرسي علم الاحياء يحتوي على خطط تدريسية تساعدهم في استخدام الخرائط الذهنية في التدريس.     


Educational Design According to Interactive Electronic Mind Maps and its Impact on the Fifth-Grade Students’

Achievement in Biology and their Generative Thinking

Lamees Muhsen Jaed Muhsen

Supervised by

Asst.Prof. Dr. Salem Abdullah Salman Al-Moussawi

search objective

 The current research aims to achieve the following:

 Knowing the effectiveness of educational design according to interactive electronic mind maps in: –

  1. The achievement of fifth-grade students in biological sciences in biology.

.b  Generative thinking skills for fifth-grade biological science students

Abstract

 The current research aim to:

Recognize the effectiveness of the Educational design according to the interactive electronic Mind maps in:

  1. Fifth-grade students’ achievement in biology.

  2. Fifth-grade students’ generative thinking

To achieve the second goal of the research, two null hypotheses were formulated:

  1. There is no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group students who studied according to the educational design of interactive electronic Mind maps and the average scores of   the controlling group who studied according to the traditional method in the achievement test.

  2. The second null hypothesis: There is no statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the average scores of the experimental group students who studied according to the educational design of interactive electronic mind maps and the average scores of the controlling group who studied according to the traditional method in the test of generative thinking.

    In order to confirm the validity of these two hypotheses, the researcher has depended on the experimental design which controlled   partially both experimental and controlling groups, with a post-test of achievement and generative thinking, where the experimental group has been studied according to the educational design prepared according to the electronic mental maps program (I Mind Map10), while the controlling group studied according to the traditional method. As a sample of this study the fifth-grade students in scientific branch in Al-Etidal Secondary School for Girls, one of the government day schools affiliated to the General Directorate of Education in Rusafa /1, for the academic year (2021-2022) AD, were selected intentionally. The sample consisted of two divisions (A & B) to represent the experimental and controlling groups, respectively with   (31) female students for the experimental group and (32) female students for the control group. The researcher equalizes the two groups with a number of variables, namely (chronological age, intelligence, previous information, generative thinking test). A learnable educational design was built according to four stages (analysis, design, implementation and evaluation). The researcher prepared two research tools: an achievement test and a thinking test. The achievement test in Biology   consisted of (40) items: (29) multiple choice items and (11) essay items. The external validity, content validity, construction validity, difficulty, discrimination coefficient and effectiveness of alternatives were calculated. The test- stability was extracted by using Cronbach’s alpha equation, as it reached (0.90). The second tool was the generative thinking test, which consisted of (18) paragraphs that measure six   skills of the generative thinking (fluency, flexibility, hypothesis imposition, prediction, Detection of errors and fallacies, representation). The external and construction validity of the paragraphs of the scale and discriminatory power were calculated by using Cronbach’s alpha equation, as it reached (0.87).  the experiment application   lasted for one course for the academic year (2021-2022) AD.  The researcher taught the two groups by herself, and at the end of the experiment, the results were statistically analyzed by using the statistical package (23-SPSS) and the (Microsoft Excel) program, and the T-test for two independent equal samples.  The two null hypotheses were rejected, and from these results the researcher concluded that the educational-learnable design based on interactive electronic mental maps had a positive impact on the achievement of fifth-grade students in   Biology, and in improving their level of generative thinking.  In light of this, the researcher reached a number of the following conclusions:

 – The effectiveness of Educational learnable design in raising the achievement of fifth grade students in Biology Subject                                  

 – The possibility of adopting the educational design prepared according to the electronic mental maps program (I Mind Map 10) by the teachers of biology subject.

   Moreover, A number of recommendations and suggestions were suggested:

. The possibility of adopting the prepared educational learnable design according to the interactive electronic mental maps by the teachers’ biology subject.

. Implementing training courses for teachers to use this program.

. Conducting similar studies to the current research in other disciplines such as chemistry and physics.

Recommendations

. Urging female and male teachers to rely on interactive electronic mind maps (I Mind Map10) in teaching biology.

. Urging female and male teachers to include tests with questions with a variety of activities that include mental images that raise the level of students’ thinking.

. Involving male and female teachers in training courses related to e-learning and designing interactive electronic mind maps.

  The necessity of developing students’ generative thinking skills in biology and for the different stages.

. Providing curricula authors with sufficient and clear information on the importance of the interactive electronic mind mapping program to take this into account in the design and planning of curricula.

 

Comments are disabled.