ناقش قسم الكيمياء في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة ” المهــــارات الاكاديمـــية المختبرية وعلاقتــها بتحصيل مــــادة الكيميــاء العضويـــة العمــلي عند طلــبة كلــية الـــتربية للعــلوم الــصرفة ابن الــهيثم ” للطالب ” اسراء حميد جاسم ” التي انجزتها تحت اشراف الدريسية في القسم ” أ.د. ضمياء سالـم داود ” ونوقشت من قبل اعضاء لجنة المناقشة 

  • أ .د. علي محمود نجم – رئيسا

  • أ.م.د. جيهان فارس يوسف – عضوا

  • م.د. انور محمد عباس – عضوا

  • أ.د. ضمياء سالم داود – عضوا ومشرفاً 

ويهدف البحث الى التعرف على مستوى المهارات الاكاديمية المختبرية التي يمتلكها طلبة كلية التربية للعلوم الصرفة ابن الهيثم حيث تم في البحث دراسة :

1- مستوى المهارات الاكاديمية المختبرية التي يمتلكها طلبة كلية التربية للعلوم الصرفة ابن الهيثم.

2- الفروق ذات الدلالة الاحصائية في المهارات الاكاديمية المختبرية تبعا لمتغير الجنس .

3-تحصيل مادة الكيمياء العضوية العملي لدى طلبة كلية التربية ابن الهيثم للعلوم الصرفة.

4-الفروق ذات الدلالة الاحصائية في تحصيل مادة الكيمياء العضوية العملي تبعا لمتغير الجنس.

5-العلاقة الارتباطية بين المهارات الاكاديمية المختبرية وتحصيل مادة الكيمياء العضوية العملي لدى طلبة كلية التربية ابن الهيثم للعلوم الصرفة.

6-الفروق ذات الدلالة الاحصائية في العلاقة الارتباطية بين المهارات الاكاديمية المختبرية وتحصيل مادة الكيمياء العضوية العملي تبعا لمتغير الجنس.

وفي ضوء ماتوصل اليه البحث الحالي من نتائج ، وفي ضوء منهج البحث وحدوده ، تقدم الباحثة مجموعة من التوصيات يمكنها ان تساهم بوصول نتائج البحث الى التطبيق العملي في ميدان الاداء المختبري، وفيما ياتي عرض لهذه التوصيات:

1- استعمال استراتيجيات وطرائق تدريس حديثة في التدريس المختبري تساعد الطلبة على اكتساب المهارات الاكاديمية المختبرية.

2-توجيه اهتمام القائمين على اعداد وتخطيط المناهج المختبرية العملي  في المرحلة الجامعية الى اهمية  تضمين المهارات الاكاديمية المختبرية في مناهجهم كونها تساعد في تحقيق النظرة الشاملة المتكاملة للعلم وتحقق اهداف تدريس العلوم.

3-الاستفادة من مقياس المهارات الاكاديمية المختبرية في البحث الحالي وتضمينها لكل التجارب في مناهجهم المختبرية وعًدها اداة لقياس الاداء المختبري للطلبة.والاستفادة من المقياس وتطبيقه على مختبرات اخرى كالفيزياوية والتحليلية ، للوقوف على نقاط الضعف في مايمتلكه الطلبة من المهارات الاكاديمية المختبرية لطلبة كلية التربية للعلوم الصرفة –ابن الهيثم/قسم الكيمياء.

4-توجيه انتباه اصحاب القرار من التربويين والمسؤولين الى ضرورة اعادة النظر في محتوى المقررات المختبرية المقدمة للطلبة خلال سنوات الاعداد  ،وتحديد علاقتها بالمقررات النظرية ،بحيث لايقتصر محتوى المنهاج على المعرفة العلمية بل يتضمن المهارات الاكاديمية المختبرية والتركيز على النشاطات المختبرية.

5-ضرورة توجيه التربويين والمسؤولين في المختبر بإعداد اختبارات شبيهه بالاداة المتبعة في هذا البحث وتعويد الطلبة على الاستفسار والتساؤل والتجريب عند اكتساب المعارف والمعلومات بدلا من استقبالها بالحفظ والتلقين.

6-التنسيق مع المديرية العامة للمناهج لوضع برامج للطلبة في المرحلة الثانوية والتخطيط لضمان توجيه الطلبة وتعريفهم بالمهارات الأكاديمية العلمية لتهيئتهم للمرحلة الجامعية ومساعدتهم في أختيار التخصص المناسب.

7-توصي الباحثة باهمية توفير المواد والادوات والاجهزة الضرورية في المختبر بغية اجراء التجارب العلمية واكساب الطلبة للمهارات الاكاديمية المختبري لان التركيز على الجانب المختبري يعمل على اكساب الطلبة للمهارات الاكاديمية المختبرية.

8-تدريب الطلبة على اجراء التجارب المختبرية باسلوب يعتمد على قيام الطلبة بالاعتماد على انفسهم عند اجراء التجارب، مما يزيد من ثقة الطلبة بانفسهم وينمي لديهم روح التعاون فيما بينهم.

9-ضرورة وضع معايير للطاقة الاستيعابية في التخصصات العلمية بما يتناسب مع عدد اعضاء الهيئة التدريسية ،وحجم التجهيزات المختبرية ،وتوفير البنى التحتية التي تفتقر اليها المختبرات التعليمية.

10-ان ملاحظة اداء الطلبة في المختبر اثناء اجراء التجارب  ومشاركتهم من خلال التوجيه والتشجيع المستمر يعد امرا ضروريا ومهما للتوصل الى تقدير واقعي ودقيق لمستوى الطلبة .


 

Academic Laboratory Skills and Their Relationship to the Achievement of Practical Organic Chemistry Among Students of the College of Education for Pure Sciences Ibn Al-Haytham))

 Israa Hameed Jasim Muhammed Al-Kaaby

Ph.D., Professor Dr. Damiaa Salim Dawood, Department of Chemistry (Chemistry Teaching Methods)

The aim of the research is to know The level of academic laboratory skills possessed by the students of the College of Education for Pure Sciences Ibn Al-Haytham

Abstract

The aim of the research is to know:

1-  The level of academic laboratory skills possessed by the students of the College of Education for Pure Sciences Ibn Al-Haytham.

2-  There are statistically significant differences in the academic laboratory skills according to the gender variable.

3-  Achieving practical organic chemistry among students of the Ibn Al-Haytham College of Education for Pure Sciences.

4-  Statistically significant differences in the achievement of practical organic chemistry according to the gender variable.

5- Correlation between academic laboratory skills and practical organic chemistry achievement among students of Ibn Al-Haytham College of Education for Pure Sciences.

6-  Statistically significant differences in the correlation between academic laboratory skills and practical organic chemistry achievement according to the gender variable

 Recommendations: 

In light of the results of the current research, and in light of the research methodology and its limits, the researcher presents a set of recommendations that can contribute to the arrival of the research results to practical application in the field of laboratory performance, and the following is a presentation of these recommendations:

1- Using modern teaching strategies and methods in laboratory teaching that help students acquire academic laboratory skills.

2- Directing the attention of those in charge of preparing and planning the practical laboratory curricula at the university level to the importance of including the academic laboratory skills in their curricula, as it helps in achieving the integrated comprehensive view of science and achieving the goals of science teaching.

3-Benefiting from the academic laboratory skills scale in the current research and including it for all experiments in their laboratory curricula. Ibn Al-Haytham/ Department of Chemistry.

4- Directing the attention of decision-makers from educators and officials to the need to reconsider the content of laboratory courses offered to students during the preparatory years, and to determine their relationship to theoretical courses, so that the content of the curriculum is not limited to scientific knowledge, but includes academic laboratory skills and focus on laboratory activities.

5- The necessity of directing educators and officials in the laboratory to prepare tests similar to the tool used in this research and to accustom students to inquiry, questioning and experimentation when acquiring knowledge and information instead of receiving it by memorization and indoctrination.

6- Coordinating with the General Directorate of Curricula to develop programs for students at the secondary level and planning to ensure that students are guided and introduced to scientific academic skills to prepare them for the university stage and help them choose the appropriate specialization.

7- The researcher recommends the importance of providing the necessary materials, tools and equipment in the laboratory in order to conduct scientific experiments and provide students with academic laboratory skills, because focusing on the laboratory aspect works to provide students with academic laboratory skills.

8 -Training students to conduct laboratory experiments in a manner that depends on students relying on themselves when conducting experiments, which increases students’ self-confidence and develops them in a spirit of cooperation among them.

9- The need to set standards for absorptive capacity in scientific disciplines in proportion to the number of faculty members, the size of laboratory equipment, and the provision of infrastructure that educational laboratories lack.

10-Observing the performance of students in the laboratory while conducting experiments and their participation through continuous guidance and encouragement is necessary and important to reach a realistic and accurate assessment of the students’ level.

Comments are disabled.