ناقش قسم الرياضيات في كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) رسالة الماجستير الموسومة ” أثر استراتيجية مقترحة وفقاً لنظرية الرياضيات الواقعية في التحصيل والترابط الرياضي لدى طالبات الصفّ الثالث المتوسّط ” للطلب ” علي خزعل جبر ” التي انجزها باشراف التدريسية في القسم ” م.د. هيام مهدي جواد ” ونوقشت من قبل أعضاء لجنة المناقشة المبينة أسمائهم في ما يأتي :

أ. د. الهام جبار فارس – رئيسا

أ.م.د. لينا فؤاد جواد – عضوا

أ.م.د. حمدية محسن علوان – عضوا

م.د. هيام مهدي جواد – عضوا و مشرفا

    يهدف البحثُ إلى معرفة أثر استراتيجية مقترحة وفقا لنظرية الرياضيات الواقعية فـي التحصيل والترابط الرياضي لـدى طالبات الصفّ الثالث المتوسـّط. وللتحقُّق من هدفي البحث وضعت الفـرضيتينِ الصفـريتينِ الآتيتينِ :

1- لا يوجد فرق ذو دلالـة إحصائيّة عند ( 0.05 ) بينَ متوسِّـط درجات طالبات المجموعة التجـريبيّة اللاتي درَسْنَ في ضوء ( استراتيجية مقترحة وفقا لنظرية الرياضيات الواقعية ) ومتوسِّـط درجات طالبات المجموعة الضـابطة اللاتي درَسْنَ بالطريقة الاعتيادية فـي اختبار التحصيل .

2- لا يوجد فرق ذو دلالـة إحصائيّة عند ( 0.05 ) بينَ متوسِّـط درجات طالبات المجموعة التجـريبيّة اللاتي درَسْنَ في ضوء ( استراتيجية مقترحة وفقا لنظرية الرياضيات الواقعية ) ومتوسِّـط درجات طالبات المجموعة الضـابطة اللاتي درَسْنَ بالطريقة الاعتيادية فـي اختبار الترابط الرياضي.

    تم اعتماد منهج البحث التجريبيّ، إذ استعمل التصميم التجريبيّ لمجموعتين مستقلّتينِ ومتكافئتينِ متساويتين بالاختبار البعديّ لكلٍّ من التحصيل والترابط الراضي، تمَّ تطبيق التجربة على عيّنة تتألف من (60) طالبة موزَّعات بين مجموعتين تجريبيّة تضم (30) طالبة، وضابطة تضم (30) طالبة من طالبات الصفّ الثالث المتوسّط في متوسّطة ( المودة للبنات)، والتي تم اختيارها عشوائياً من مجتمع البحث ( المديرية العامة لتربية بغداد/ الرصافة الاولى )، في الفصل الاول للعام الدراسيّ 2022–2021)  ) م، تم اجراء التكافؤ للمجموعتين في عدد من المتغيرات التي يُعتقد بأنها قد تؤثر في المتغيرات التابعة مع المتغير المستقل وهي ( العمر الزمنيّ محسوباً بالأشهر، التحصيل السابق في مادّة الرياضيّات، اختبار الذكاء و اختبار المعلومات السابقة في مادّة الرياضيّات).

  تمَّ إعداد متطلّبات التجربة المتمثّلة في ( تحديد المادة العلميّة، تحليل محتوى المادّة العلميّة، صوغ الأغراض السلوكيّة و إعداد خطط التدريس اليوميّة )، وتمَّ بناء أداتي البحث وهما: الاختبار التحصيليّ الذي تألَّف من ( 30 ) فقرةً موضوعية ، واختبار الترابط الرياضي وتألّف من ( 20 ) فقرة  موضوعية، تمَّ التحقُّق من الصدق للاختبارين، وحساب معامل الثبات للاختبارين التحصيل والترابط الرياضي والتي كانت قيمتهما (0.77)،(0.80) على التوالي ، كما وجدت معاملات كلٍّ من الصعوبة والتمييز وفاعلية البدائل الخاطئة، لفقرات الاختبارين، وكانت أجمعها مقبولة ايضاً، بعد تطبيقها على عينة استطلاعية لتصبح الادوات جاهزة للتطبيق على عينتي البحث.

       تم استعمال عدداً من الوسائل الاحصائيّـــــــة منها اختبار (كالمجروف – سميرنوف) لمعرفة اعتدالية التوزيع، الاختبار التائيّ ( t-test )، واختبار ليفين، معادلـــــــة ( الفا – كـرونباخ )، معامل ارتباط بيرسـون، مربع ايتا، وقد تحقق ذلك باستخدام الحقيبــــة الاحصـائيـــــــــــة ( SPSS) اصدار (23)  .

      وفي ضوء النتائج التي تمَّ معالجتها إحصائياً وجد الباحث :

اولاً: يوجد فرق معنوي ذو دلالـة إحصائيّة أعلى من مسـتوى ( 0.05 ) بينَ متوسِّـط درجات طالبات المجموعة التجـريبيّة اللاتي دَرَسَـنً في ضوء (استراتيجية مقترحة وفقا لنظرية الرياضيات الواقعية) ومتوسِّـط درجات طالبات المجموعة الضـابطة اللاتي دَرَسْنَ بالطريقة الاعتيادية فـي اختبار التحصيل ، لصالح المجموعة التجريبيّة.

ثانياً: يوجد فرق معنوي ذو دلالـة إحصائيّة أعلى من مسـتوى ( 0.05 ) بينَ متوسِّـط درجات طالبات المجموعة التجـريبيّة اللاتي دَرَسْنَ في ضوء (استراتيجية مقترحة وفقا لنظرية الرياضيات الواقعية) ومتوسِّـط درجات طالبات المجموعة الضـابطة اللاتي درَسْنَ بالطريقة الاعتيادية فـي اختبار الترابط الرياضي ، لصالح المجموعة التجريبيّة.

     تم التوصل إلى مجموعة الاستنتاجات، منها ان التدريس على وفق الاستراتيجية المقترحة وفقاً لنظرية الرياضيات الواقعية لها اثر ايجابي بازدياد مستوى التحصيل الدراسي والترابط الرياضي لصالح طالبات المجموعة التجريبية، وفي ضوء الاستنتاجات وضع  الباحثُ عدداً من التوصيات والمقترحات كما سيرد ذكرها لاحقاً في الفصل الرابع.

ونظراً لفعالية الاستراتيجية المقترحة في رفع مستوى الترابط والتحصيل لدى طالبات البحث يوصي الباحث بالاتي :

1- تشجيعُ وحثُّ المدرِّسـينَ والمدرسـاتِ على استعمال ( استراتيجية المقترحة) عند تدريس مادّة الرياضـيّات للمرحلة المتوسّـطة وفي كل المراحل الدراسية؛ وذلك لما لها مـن أثرٍ إيجابيٍّ فـي التحصيل والترابط الرياضي.

2- دعوة الجهات المختصَّة فـي وزارة التربية ومديرياتهـا بتنظيم دورات تدريبيّة علـى تطبيق (الاستراتيجية المقترحة) وكيفيّة توظيفها فـي تدريس مادّة الرياضيّات، ورفع مستوى التحصيل و الترابط لدى الطلبة عموماً.

3- تشجيعُ المدرِّسـينّ والمدرِّسـات وحثُّهم على استعمال استراتيجيات ونماذج تدريسيّة حديثة تجعـل الطلبة محوراً أساسيًّا فـي العمليّة التعليميّة التعلُّميّة .

4- استخدام الاستراتيجية المقترحة في تنمية الترابط بين الموضوعات المختلفة في الرياضيات وبين الرياضيات والمواضيع الاخرى والمواقف الحياتية.


The Effect of Proposed Strategy According to the Realistic Mathematics Theoryon The Achievement and Mathematical Interrelation of 3rd Intermediate 

 Students

                                By Ali Khazal Jaber ALaqabe

                Supervised by   Hiyam Mahdi JawadAL Kadhimi

The aim of the research is to discover

1- The effect of a proposed strategy according to realistic mathematics theory on the achievement of the third intermediate grade female students.

2- The effect of a proposed strategy according to the realistic mathematics theory on the mathematical interdependence of the third intermediate grade female students

Abstract

The research aims to know the effect of teaching with the proposed strategy according to the realistic mathematics theory on the achievement and mathematical interrelation of the third intermediate grade students.  In order to achieve the goal, the researcher put the following two null hypotheses:

– There is no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group students who studied in the light of (a proposed strategy according to realistic mathematics theory) and the average scores of the control group students who studied in the usual way of achievement test.

-There is no statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group students who studied in the light of (a proposed strategy according to the realistic mathematics theory) and the average scores of the control group students who studied the mathematical association test in the usual way. The researcher adopted the experimental research method, as he used the experimental design of two independent and unequal groups with a post-test for both achievement and satisfactory correlation.  30) female students from the third year of the middle school in the middle school (Al-Awda for Girls), which were randomly selected from the research community (the General Directorate of Education of Baghdad / Rusafa First), in the first course of the academic year (2022-2021) AD, and the two groups were rewarded in a number of variables that  It is believed that it may affect the dependent variables with the independent variable which are (chronological age calculated in months – previous achievement in mathematics – intelligence test – previous information test in mathematics). The requirements of the experiment represented in (defining the scientific material – analyzing the content of the scientific material – formulating behavioral objectives – preparing daily teaching plans), and the two research tools were built: the achievement test, which consisted of (30) objective paragraphs, and the satisfactory correlation test, which consisted of (20)  Objective paragraph, the validity of the two tests was verified, and the reliability coefficient was calculated for each of them and it was acceptable, and the coefficients of difficulty, discrimination and the effectiveness of the wrong alternatives (objective only) were found for the two test paragraphs, and all of them were also acceptable. A number of statistical methods were used, including the (Kalgrove-Smirnov) test to find out the moderation of the distribution.  And the t-test, the Eta square, the Alpha-Cronbach equation, the Pearson correlation coefficient, as well as the statistical bag (spss)

 In light of the results that were statistically processed, which indicated

 First: There is a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of the students of the experimental group who studied in the light of the proposed strategy according to the theory of realistic satisfaction and the average scores of the students of the control group who studied the normal achievement test, in favor of the two achievement test by the normal method. Second: There is a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group students who studied in the light of the proposed strategy according to the realistic mathematics theory and the average scores of the control group students who studied in the usual mathematical way, in favor of the mathematical correlation test. As a result of these results, which were reached, the researcher made a number of recommendations and suggestions, as will be mentioned later in the fourth chapter

Recommendations

     In view of the effectiveness of the proposed strategy in raising the level of interdependence and achievement among the research students, the researcher recommends the following

– Encouraging and urging male and female teachers to use the (proposed strategy) when teaching mathematics for the intermediate stage and at all academic levels; This is because of its positive impact on mathematical achievement and interdependence.

– Invite the competent authorities in the Ministry of Education and its directorates to organize training courses on applying the (proposed strategy) and how to use it in teaching mathematics, and raising the level of achievement and cohesion among students in general.

– Encouraging and urging male and female teachers to use modern teaching strategies and models that make students an essential focus in the educational and educational process.

– Using the proposed strategy to develop the interdependence between the various subjects in mathematics and between mathematics and other subjects and life situations.

 

IhcoeduAuthor posts

Avatar for ihcoedu

كلية التربية للعلوم الصرفة (ابن الهيثم) College of Education for Pure Science (Ibn Al-Haitham)

Comments are disabled.